حاج مهدی رسولی در نشست رونمایی از فصلنامه تخصصی مطالعات آیینی «ع»؛
مداح اهلبیت مهدی رسولی در ابتدای سخنان خود در نشست خبری رونمایی از شماره اول نشریه تخصصی مطالعات آیینی «ع»، ضمن اشاره به نقش هیآت در جامعه، گفت: ما داریم درباره پدیدهای منسجم و مستند به نام هیآت صحبت میکنیم و اگر بخواهیم درحد یک خط هیآت را توصیف بکنیم، هیآت را منحصر میکنیم در حد منبر و مداحی خودمان. البته درست است منبر و ستایشگری ویترین هیآت است اما وقتی در مورد هیآت صحبت میکنیم درباره مجموعهای از یک جامعه ایمانی مومنین حرف میزنیم که اینها هم تشکل دارند، هم رسانه دارند، هم بال تعقل دارند (منبر هیأت) و هم بال مداحی و مجموعهای از هنرها که دارای ظرفیتهای جدی است.
وی افزود: اما وقتی هیأت را یک جامعه مومنین ترسیم میکنیم، یعنی به قول علامه مصباح(ره) که میفرمایند: «به گمانم تحزب در ایران مثل این هیآت باید باشد.» یعنی درمورد چنین پدیده داریم صحبت میکنیم؛ پدیده به شدت ساده اما به شدت پیچیده. در هیآت چهارده قرن است که همه تحولات ویژه تشیع با همین هیآت اتفاق افتاده است و هیچ پدیدهای به اندازه هیآت اینقدر وابسته نیست که هیأت به حضرات معصومین(ع) وابستهاند و به واسطه این انتصاب به شدت مستقلاند.
رسولی ادامه داد: درباره بحث فرهنگسازی در هیآت، فرهنگ ریشه در هویت اجتماع دارد و ما وقتی فرهنگ را هویت مردم ایران بخواهیم ملاحظه میکنیم ما ملت امام حسین(ع) هستیم و محبت آلالله به شدت در وجود ما پررنگ است. در بیانی رهبری میفرمایند: «شما از ملت ایران نگران نباشید، چون در ملت ایران جریان حبیاش با حضرات معصومین(ع) جدی است.» همچنین رهبری میفرمایند: «نهضت امام خمینی(ره) دقیقاً مبتنی بر قیام اباعبدالله(ع) بود با این تفاوت که آن منجر به شهادت شد و آن منجر به حکومت شد پس هویت جدی است.»
این مداح اهلبیت(ع) اضافه کرد: اما وقتی درمورد هیآت صحبت میکنیم درباره رسانه منحصربهفردی میگوییم که ستایشگر آلالله است. همانگونه که علامه طباطبایی میفرمایند: «هنرمند بین عقل و خیال میایستد.» و یکی از مشکلات ما در این است که آن ساحت اندیشه را نمیتوانیم به زبان تعین برسانیم که این در هیأت به وقوع میپیوندد. آقا در جملهای فرمودند و برای من سالها جای تعجب بود؛ اینکه زبان تمدن نوین اسلامی فارسی است، چون زبان فارسی هنرمندان و شعرایی دارد که توانستند آن ساحت توحیدی را در ساحت زبان بیاورند. در جریان مداحی امتداد فلسفی و ساحت اندیشه به تعین تبدیل شده و درجریان مذهبی محقق شده است.
مهدی رسولی گفت: بحثی داریم که عقلانیت را چگونه در ساحت حبی اهلبیت(ع) پیادهسازی کنیم؟ ما مشکلی داریم و آن اینکه با همه زحمتهایی که درطول تاریخ زعمای شیعه کشیدهاند، چگونه میشود این را در زبان توصیف با جامعه بیان کرد، همانگونه که تمدن غرب زبان توصیف جدیای دارد و دقت در این نکته که قوت و قدرت آنها در تبدیل همه این مباحث عقلی به ساحت توصیف در جامعه است و بسیار ساحت هنر و اجتماع برایشان اهمیت دارد والبته این مهم سخت به وقوع میپیوندد.
وی افزود: باتوجه مناظرات انتخاباتی؛ داشتم تأملی میکردم که ای کاش کاندیداهای انتخاباتی زمانی که درباره تغییر حکمرانی صحبت میکنند اینگونه بگویند که حکمرانی باید بصورت تدریجی حالت قرارگاهی بگیرد و دولت کوچک شود و در حد ناظر و راهبر اتفاق بیفتد. مثلاً در جبهه برای فتح خرمشهر امام دستور دادند و به واسطه تشکیلاتی که این میان بود، خرمشهر فتح شد اما الان هم باید تشکیلاتی این وسط باشد که امت بین ولی و الناس عمل بکند و به نظر شما ما الان پارکابتر، منسجمتر از هیآت داریم. مثلاً در قضیه کرونا که هیآت با کمترین امکانات توانستند مهرهچینی کنند و کار را انجام دهند و دلیل این است که تشکیلات دارند.
این مداح اهلبیت(ع) ادامه داد: این حلقههای میانی که رهبری فرمودند به نحوی میتواند هیآت باشد و در مدل مطلوب حکمرانیمان بدنبال ولی، امت و الناس هستیم که در این مدل حکمرانی هیآت زمینهای برای امتی که بتواند بین ولی و ناس حرکت بکنند هستند.
مهدی رسولی در پایان سخنان خود افزود: علاوه بر نگاه سیاسی به اباعبدالله(ع) یا نگاه اجتماعی به اباعبدالله(ع) ما نگاهی که بسیار عمیق است نیز داریم که آن نگاه حبی به اباعبدالله(ع) است و هرکس به خاندان اهلبیت(ع) محبت کند، خدا به واسطه محبت به آن حکمت و بصیرت عنایت میکند و زمانیکه میگوییم یک جامعه حکیم یعنی با اینکه همه مباحث در این دوران به مدرنیته گره خورده است، اما با رمز جریان حبی به اباعبدالله(ع) قابل حل است و آقایانی که اینها را قبول ندارند که شاید توفیق نداشته باشند لطفاً از اطرافیان و دوستان و آشنایانشان این شلوغیهای مرز در اربعین را بپرسند و ملاحظه کنند. همچنین شلوغیهای محرم را ببینند. در پایان همانگونه که آقای رئیسی گفتند؛ آقایان در خیابانها بیایند مردم را ببینند، یکبار با ما بیایند با این روضهخوانها بیایند در بالاترین مناطقی که فکر میکنید اعتقاد ندارند، ببینند مردم نگاهشان به این ماجرا و جریان اباعبدالله(ع) چیست و علیرغم همه دشمنیهایی که میکنند، نگاه مثبتی به این جریان وجود دارد.
حجتالاسلام و المسلمین سیدحسین مؤمنی در نشست رونمایی از فصلنامه تخصصی مطالعات آیینی «ع»؛
حجتالاسلام و المسلمین سیدحسین مؤمنی در ابتدای سخنان خود در نشست خبری رونمایی فصلنامه، ضمن اشاره به نقش هیآت در جامعه، گفت: در روایت داریم که حضرت موسی بن جعفر(ع) میفرمایند: «تنها راه نجات در عصر غیبت تمسک به محبت اهلبیت(ع) است و مومنین ما کسانی هستند که در این مسیر از ما پیروی کردند.»
مؤمنی افزود: ما در یک جامعه باید دو مطلب را ارائه کنیم: نخست برنامه کامل، جامع و هدفمند و دوم ارائه کردن اسوه و الگو. چه چیزی برای ما میتواند به عنوان برنامه باشد؟ اولاً قرآن و ثانیاً روایات معصومین(ع) و تنها افرادی که میتوانند برای ما اسوه و الگو قرارگیرند اهلبیت(ع) هستند. پیامبر میفرمایند: «صراط مستقیم من هستم بعد علی بن ابی طالب و بعد اولاد من از سُلب علی بن ابی طالب» و در روایت دیگری داریم که میفرماید: «زمانی که دور همدیگر مینشینید، آیا از ما میگویید؟ اینکه دور همدیگر مینشینید و از ما میگویید والله بوی شما به مشام ما میرسد و ما لذت میبریم و علاقمند به این اجتماعات هستیم.»
حجت الاسلام مؤمنی ادامه داد: وقتی این سه مطلب را کنار همدیگر قرار دهیم دقیقاً کاری که به عنوان فرهنگ و فرهنگسازی صورت میگیرد باید برگرفته از آیات، روایات و سیره اهل بیت(ع) باشد. حال در چه فضایی این اتفاق میافتد؟ موثرترین جایی که این اتفاق میافتد، هیآت مذهبی هستند. هیآت انصافاً در فرهنگسازی بیبدیل هستند و هرکدام از ما در عرصه هیآت فعالیت داشتیم خاطراتی داریم و تجربیاتی در اینباره داریم. در یکی از کشورهای اروپایی با اینکه چهار هزار ایرانی آنجاست، فقط شب قدر و شبهای جمعه مراسم داشتند و من در دوره تبلیغیام در آنجا فضایی فراهم کردم که مراسم روضه هر شب برگزار شود و فقط هم با یک بیرق اباعبدالله و روضه خوانی.
این کارشناس مذهبی گفت: در جلسه هیأت اشخاصی مخاطب ما قرار میگیرند که بدون زور و بااختیار در جلسه حضور دارند. از جوان که تاتو کردهای که مشاهد میکنیم بعد از یک زمان اندک در دهه اول محرم و دهه فاطمیه جوری تحول در وجودش به وجود میآید که چرا من تا حالا نماز نخواندم و عوض میشود تا دیگر مومنین. هیأت مکانی است برای بالا بردن انسان که به درجات بالای سلوکی و عملی برسد و هیچ جایی بالاتر از این فضای مقدس که اسمش را هیأت میگذاریم، نیست.
مؤمنی اضافه کرد: چرا به ما میگویند از گرفتن روضههای خانگی غفلت نکنیم؟ چون فرهنگساز است و در حلقههای کوچک مؤثر است. فرهنگ جامعه ما برگرفته از فرهنگ اباعبدالله است. کی میتوانیم به درجات بالا برسیم که جامعه آرمانی را بررسی بکنیم؛ زمانی که مخاطبین در جامعه عقلشان احیا شده باشد. قدرت پیداکردن قوه خیال باعث میشود عقلانیت ضعیف شود و تنها چیزی که عقلانیت را در ریل قرار میدهد، هیآت مذهبی است. همانگونه که زیارت اربعین میگوید: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ» جهالت اینجا درمقام عقل است نه در مقابل علم.
وی گفت: زمانی که خیال تقویت شود و نور عقل گرفته شود، قوه خیال گرفته میشود و به سمت گمراهی میرود و تنها مکانی که جامعه را زنده میکند و عقل انسان روشن میشود پرداختن به هیآت است. مستند من حرکت و شور عظیمی که در دهه اول محرم به اربعین منجر میشود چه حرکتهای خودجوش زیبایی به وجود میآید و چه تحولاتی به برکت سیدالشهدا(ع) در جامعه به وجود میآید.
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: حضرت آقا در بحث خانه و خانواده، تحکیم خانواده فرمودند شما ورود پیدا کنید، کار انجام دهید یعنی بالاترین چیزی که در جامعه ما میتواند به عنوان یک فرهنگ مطرح شود باید از هیآت خارج شود و ای کاش کسانی که در عرصه انتخابات ورود پیدا کردند حداقل نامی از هیات میآورند به عنوان مکانی که واقعا فرهنگساز است و در این ۴٠ سال هیچ چیز مثل سیدالشهدا(ع) نتوانسته فرهنگسازی بکند.
حجتالاسلام مؤمنی در پایان سخنان خود افزود: کسانی که رفتند آن صحنههای رشادت و ایثار را در جبهه به وجود آورند تحت چه فرهنگی حرکت کردند، فرهنگ یک جامعه با هیآت و این تشکیلات مذهبی است که به سرمنزل مقصود میرسد که متأسفانه کاندیداها توجهی به آن ندارند و حتی مطلبی هم در این باره مطرح نکردند.
علاقهمندان برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این فصلنامه میتوانند به درگاههای رسانهای آن به آدرس Ainmag_ir@ در پیامرسانهای بله، ایتا، تلگرام و اینستاگرام مراجعه کنند و همچنین برای دریافت نسخه الکترونیک و فیزیکی آن نیز میتوانند از لینک http://ehyayeamr.ir/ یا از طریق تماس با شماره روابط عمومی 09196967320 با ارسال رایگان، اقدام کنند.